Monday 25 April 2016

När inget annat återstår by Mats Ahlstedt (SWE/ENG)

När inget annat återstår by Mats Ahlstedt
My rating: 2 of 5 stars

Swedish review

Ella Werner är ny profilerare vid Göteborgspolisen. Hennes första fall är mordet på en ung man utanför hans kusins lägenhet. Mordet verkar ha kopplingar till en exentrisk forskare vid name Egon Guthlin som har forskat fram en substans som kanske kan bota alzheimers...

Jag tyckte idén med boken verkade intressant. Ett mordmysterium som har kopplingar till en forskare som har utvecklat en substans som kan bota Alzheimers. Mycket lovande, tyvärr så trots den intressanta inledningen så kände jag att handlingen inte riktigt blev så bra som jag hade hoppas. Det kändes helt enkelt inte så spännande att läsa och jag kände ingen direkt koppling till karaktärerna troligtvis för att de kändes väldigt flata. Ella Werner, boken huvudkaraktär var helt enkelt inte intressant nog att följa, då funkade Sandra vars farbror hade forskat fram substansen något bättre (åtminstone i början av boken) även om jag blev en smula trött på henne och Simon (barndomskamrat och nu journalist) mellan varven. 

Jag trodde faktiskt att boken skulle vara bättre, men det finns inget som höjder denna över mängden. Nu några veckor efter jag har läst boken sitter jag här och funderar på om det fanns något speciellt med boken, men jag kan inte komma på något annat än att den var snabbläst.

Tack till Bokfabriken för recensionsexemplaret! 

 *******************

English review

Ella Werner is a new profiler at Gothenburg'policece. Her first case involves a young dead man that was murdered outside his cousin's apartment. This murder seems to have connections to the eccentric scientist Egon Guthlin, a man that have found a substance that could cure Alzheimers...

I found the idea with this book interesting. A murder mystery with connections to a scientist that has developed a substance that could cure Alzheimers. It sounded very promising, unfortunately, it didn't turn out to be a very thrilling book, despite the interesting beginning. And, I had problems connecting with the characters, the felt very flat to me. Ella Werner, the book's main character just didn't work for me. Sandra, the scientist's niece  was a bit more interesting (at least in the beginning), but I got a bit tired of reading about her and Simon (childhood friend and journalist) after a while. 

I thought the book would be better than it turned out to be. But, there isn't anything that makes this especially special. It has been a couple of weeks since I read the book and I'm sitting here wondering if there was anything special with the book, anything I really liked, but all I can think of it was at least quick to read.

Thanks to Bokfabriken for the review copy!

No comments:

Post a Comment