Saturday 16 April 2016

Sjuka själar by Kristina Ohlsson (SWE/ENG)

Sjuka själar by Kristina Ohlsson
My rating: 4 of 5 stars

Swedish review

Lukas hittas medvetslös och med stora skador efter att ha varit borta i tre veckor. Han minns inget av vad som har hänt. Det enda han och alla andre vet är att ytterligare två personer har försvunnit tidigare. Men till skillnad från Lukas så har de andra två aldrig kommit tillbaka...

10 år senare återvänder Lukas för första gången till hemstaden. Det är första gången han är tillbaka och han plågas fortfarande av ovissheten över sitt försvinnande. På samma gata där hans föräldrar bor ser en man Lukas komma tillbaka och han fylls av hat. Hat för att Lukas kom tillbaka medan mannens dotter Fanny aldrig gjorde det...

Sjuka själar är Kristina Oholssons första skräckroman och jag måste erkänna att jag föll pladask för omslaget till boken. Det är ett av de snyggaste omslag jag har någonsin sett!

Handlingen verkade oerhört spännade och så är jag väldigt förtjust i skräckböcker. Boken är mycket bra, speciellt i början och fram till svaren börjar komma, då höll handlingen ett järngrepp om mig och jag hade svårt att sluta läsa. Jag kan inte säga att den var så skrämmande mer spännande skulle jag säga. Jag vet inte ens om jag skulle klassa den som en skräckroman utan snarare thriller. Men, jag är inte lättskrämd av mig så det kan påverka min åsikt om vad som är skräck eller inte. Men den är välskriven och otroligt intressant.

Dock, så fann jag att lite av luften gick ur boken när man började få svar på allting och jag kan inte säga att jag fann slutet bra. Överraskade var det utan tvekan, men när jag läste sista sidan så var jag allt lite besviken.

I slutändan vill jag bara säga att jag har ännu inte läst Kristin Oholsson kriminalböcker, men om hon är lika bra på att skriva kriminalare som hon är att skriva skräck (thrillers) vill jag verkligen läsa dem!

Tack Piratförlaget för recensionsexemplaret!

English review

Lukas is found unconscious and with great injuries after being gone for three weeks. He can't remember what happened to him when he wakes up. All he knows is that two people have gone missing before him, but he is the only one has returned...

He returned 10 years later to his hometown for the first since he left and he is still tormented by his disappearance and not being able to remember what happened. A man living on the same street where his parents live watch Lukas returns home and the man is filled with rage. Rage, that Lukas returned, but not his daughter Fanny. 

Sjuka själar (Sick souls) is Kristina Ohlsson's first horror book and I must admit that I feel completely for the cover of the book. It's one of the best I have ever seen.

The story seems  very interesting and I have a weakness for horror. The book was very good, especially the beginning and until the answers starting to come to the mysteries in the book. During that time, the story kept an iron grip on my attention and I just had to read and find out what is going on.  I can't say I found the story terrifying, it was more thrilling to read. Actually, I'm not even sure I would say that this is a horror book, this felt more like a thriller. But, I'm not easily frighted and that can affect my opinion on what is horror or not. But, the book is well-written and incredibly interesting and engrossing to read!

However, I found the last part of the book, when everything was starting to get explained, a bit disappointing. And, I can't say I found the ending good. Surprising, yes! But, I was a bit disappointed when I turned and read the last page.

In the end, I just want to say that I haven't read Kristina Ohlsson's crime novels, but if she is as good writing crime as she is writing horror/thriller must I read them!

Thanks Piratförlaget for the review copy!

No comments:

Post a Comment