Monday 4 April 2016

Zombiefeber by Kristina Ohlsson (SWE/ENG)

Zombiefeber by Kristina Ohlsson
My rating: 2.5 of 5 stars


Swedish review

Det är den varmaste sommaren någonsin i Eldsala, i alla fall enligt Herbert. Och, inte nog med det så har de ovanligt mycket getingar denna sommar. Och, så dyker det upp en främling som tar in hos Hebert och hans farfar i dennes ombyggda lada som nu fungerar som vandrarhem för fågelskådare och andra resande. Vad vill egentligen främlingen och vad är det för underlig bok han har med sig? I samband med hans ankomst har människor börjar bli sjuka, feber och röda ögon och Herbert och hans vän Sally oroar sig för detta.

Zombiefeber är den första boken jag har har läst av Kristina Ohlsson. Vilket känns lite konstigt med tanke på att hon är en välkänd deckarförfattarinna i Sverige. Jag har varit nyfiken på att läsa både hennes deckare och henns barnböcker och när jag fick chansen till att läsa denna bok så tog jag den. 


Boken är väldigt lättläst och jag tycket om Kristina Ohlsson sätt att skriva, inte för svåra ord och boken blir inte för otäck för de minsta, men tillräckligt spännande för de lite äldre. Mysteriet är intressant, både sjukdomen som sprider sig och en hemlighet som Herberts farfar har. Men jag tycker  är dock att handlingen är lite för enkel ibland, nu vet jag att boken är för barn, men jag tycker ändå att vissa saker med boken kunde ha fördjupats lite. Själv är jag uppvuxen med mysterieböcker såsom Tre deckare och jag känner att Zombiefeber inte når riktigt upp till böcker som dem. 


Men, jag kan tänka mig att denna bok är perfekt för de som inte är så vana att läsa, eller kanske har problem med att läsa. Man kommer lätt in i handlingen och jag gillar själva idén med boken. 


Jag vill tacka Lilla Piratförlaget för att ha försett mig med ett recensionsex för en ärlig recension.


English review

According to Herbert is this the hottest summer ever in Eldsala and if that's not enough, the whole town has been invaded by wasps. And, then a stranger shows up and stays in Herberts grandfather's rebuild barn that serves as a hostel to tourists. What is it the stranger wants and what is the weird book he has with him? And, with the mysterious man's arrival a weird sickness occurs in the town with people getting a fever and red eyes. Herbert and his friend Sally is deeply worried about this...


Zombiefeber (Zombie feveris the first book I have read by Kristian Olsson. And, that feels a bit odd since she is a big crime author in Sweden. I have been curious about reading her crime and children's books and I was happy to get the chance to read this book.  


The book is very easy to read and I like Kristina Ohlsson's way of writing, not too many tough words and the book won't be too scary for the little ones, but it will be enough thrilling for the older ones. I found the mystery of the illness interesting and I also liked the idea of the secret that Herbert's grandfather has. However, I do think the story gets a bit too easy sometimes, I know it's written for children, but I still think that the story could have been a bit deeper. I grew up with mystery books like Three Investigators, and I don't think this book manage to reach those book's level. 


But, I can see how this book could be perfect for those that are not used to reading, or perhaps have some problem with reading. It's very easy to get into the story and I do like the idea of the book. 


I want to thank Lilla Piratförlaget for providing me with a free copy for an honest review!

No comments:

Post a Comment